Castorama

Kompleksowe wdrożenie modelu sprzedaży click&collect w oparciu o platformę Magento Enterprise.

 

 

Branża: Wyposażenie wnętrz, budownictwo  ・ powrót do realizacji ›

Jak stworzyć system sprawnie realizujący model sprzedaży click&collect uwzględniający lokalny aspekt polityki cenowo-magazynowej i odwiedzany średnio przez ponad 2 mln osób miesięcznie? Właśnie takie wyzwanie podjęliśmy dla lidera wśród sieci marketów budowlanych.

O Kliencie

Castorama Polska jest największym dystrybutorem artykułów budowlanych (ma 38% udziału w rynku). Tym samym zajmuje pierwsze miejsce wśród sklepów DIY „zrób to sam” w Polsce.  Należy do grupy Kingfisher plc, która zarządza ponad 800 sklepami w 11 krajach Europy i Azji.  Castorama istnieje na rynku polskim od 1994 roku. Obecnie Castorama posiada  na terenie Polski 70 sklepów i zatrudnia ok. 11 tys. pracowników.

Główne wyzwania projektu

Na starcie projektu zastaliśmy system Magento Enterprise, który spełniał rolę uproszczonego katalogu produktowego. Naszym głównym celem była zmiana funkcji tego systemu z wizerunkowej na sprzedażową.

1. Integracja z wieloma systemami

Docelowo system miał bezkonfliktowo współpracować z następującymi rozwiązaniami: Google Search Appliance (komercyjny system wyszukiwania Google), system do synchronizacji stanów magazynowych, BOX (aplikacja do zarządzania asortymentem), Emailforge (system mailingowy), system rekrutacyjny, Zendesk (system przyjmowana zgłoszeń od klientów), Simple Machine (forum dyskusyjne).

2. wielopoziomowa konfiguracja Magento Enterprise

 Konfiguracja w złożonym środowisku serwerowym, która powinna pozwalać na elastyczną i bezbłędna prezentację wielotysięcznego asortymentu, jego dostępności i aktualnych cen produktów, niezależnie od ilości użytkowników na stronie, pory dnia i kontekstu wyszukiwania.

3. Nowy Projekt UX uwzględniający rozwiązania click&collect

Po całej serii badań dowiedzieliśmy się, że zarówno klienci, jak i pracownicy Castoramy są rozczarowani  funkcjonowaniem i użytecznością obecnego serwisu, który nie działał poprawnie na większości urządzeń przenośnych. Nowy projekt miał spełniać przede wszystkim funkcję sprzedażową i zapewniać doskonały merchandising produktów. Przy tym ustaliliśmy, że najefektywniej jest stworzyć wersję Responsive Web Design serwisu na komputery i tablety oraz osobny szablon "light" dostosowany do urządzeń mobilnych.

4. Krótki czas realizacji

Projekt był skomplikowany i złożony, wymagał równoległej pracy wielu zespołów po stronie Castoramy i Bold pod ogromną presją czasu, który wynikał z już zaplanowanych działań wizerunkowych platformy.

,,

Zespół Bold już na etapie przetargu zgromadził potężną wiedzę z zakresu zrozumienia specyfiki naszego modelu biznesowego oraz zaproponował koncepcję UX, która perfekcyjnie oddawała ideę marki Castorama i podkreślała jej przewagi konkurencyjne.

 

Michał Russak, digital director, Castorama

User Experience Design

Etap projektowy rozpoczęliśmy od zgromadzenia i usystematyzowania wiedzy, na temat asortymentu oraz motywacji zakupowych klientów Castoramy.

Analiza potrzeb i zebranych wymagań biznesowych

W celu ustalenia potrzeb klienta jako organizacji oraz klienta jako użytkownika strony Castoramy, przeprowadziliśmy serię badań. Podczas badań w sklepach Castoramy, pracownicy różnych działów określili dokładnie, z czym były największe problemy w przypadku starego systemu, a czego oczekują od nowego rozwiązania. Na podstawie tego sporządziliśmy listę założeń, które przełożyły się później na proces projektowy, a ostatecznie na wdrożenie.

 

Analiza potrzeb nie tylko umożliwiała podjęcie decyzji odnośnie technologii, optymalizacji sklepu oraz sposobu powiązania różnych systemów, ale pozwoliła na zachowanie płynnego przejścia między tym, do czego byli przyzwyczajeni klienci Castoramy oraz jej pracownicy, jeśli chodzi o sposób zarządzania stroną, sposób wykonania pewnych treści (np. inspiracje, gazetka i katalogi, forum dyskusyjne), a nową funkcjonalnością. Część funkcji nie mogliśmy wykonać od nowa, część można było przenieść i tylko punktowo dostosować do nowego serwisu.

Wdrożenie

Wdrożenie nowej platformy Castorama.pl było wysoce skomplikowanym procesem, wymagającym ogromnych nakładów pracy i umiejętności ze strony naszego zespołu, dogłębnej wiedzy o systemie i ścisłej współpracy z klientem.

 

Musieliśmy stawić czoła wielu wyzwaniom: technologicznym, koncepcyjnym
i organizacyjnym, z których największym było precyzyjne dopasowanie systemu Magento Enterprice do modelu biznesowego Castoramy.

Etap 1

Integracja cen i stanów magazynowych z systemem Magento

Nasz klient działa w modelu lokalnego zarządzania cenami. Oznacza to, że jeden i ten sam produkt, w każdym z 70 stacjonarnych sklepów Castoramy może mieć inną cenę, która regularnie ulega zmianie. Aby zatem system pozwolił na prezentację kilkudziesięciotysięcznego asortymentu, jego dostępności i aktualnych cen niezależnie od sklepu, musieliśmy zaimplementować model biznesowy uwzględniający lokalny aspekt polityki cenowo-magazynowej Castoramy.

 

Poważne wyzwanie wydajnościowe

Uwarunkowania biznesowe Castoramy pociągnęły za sobą konsekwencje w postaci olbrzymiej ilości danych do przetworzenia. Ze względu na liczbę produktów oraz sklepów, dla których pokazywane są indywidualne ceny i stany magazynowe, uruchomienie serwisu Castorama.pl było wyzwaniem dla samego systemu Magento Enterprise.

,,

Obsługujemy 42 000 produktów oraz 70 websites - to daje wynikowo prawie
3 miliony stron produktowych. Ponieważ ceny dla każdego produktu i sklepu zmieniają się codziennie, musimy je na bieżąco aktualizować. To samo tyczy się stanów magazynowych, synchronizowanych co 20 minut. Taka ilość danych do przetworzenia wymusiła głęboką, ale skuteczną modyfikację systemu Magento.

 

Robert Żochowski, head of IT, Bold Brand Commerce

Etap 2

Testy click& collect w wybranych sklepach

Z sukcesem zakończyliśmy pierwszy etap wdrożenia. Przygotowaliśmy model prezentujący ceny i stany magazynowe zgodnie z modelem biznesowym Castoramy, a następnie dostosowaliśmy do niego system.  W tej chwili możemy - na podstawie naszej lokalizacji, która jest wykrywana automatycznie, lub samodzielnie przez nas określana - wybrać sklep
i interesujący nas asortyment. Sprawdzić jego dostępność i cenę. Dodatkowo mamy listy zakupowe, na których notujemy wybrane produkty. Możemy tę listę zapisać i wysłać do kogoś.

 

Kolejnym etapem wdrożenia platformy Castorama.pl jest możliwość złożenia zamówienia i odebrania go w sklepie. Usługa click&collect została uruchomiona dla specjalnych klientów w wybranych sklepach. Dzięki temu możemy testować i ulepszać proces zamówienia nie obciążając całego systemu. Weryfikujemy przede wszystkim czytelność
i intuicyjność procesu zamówienia dla klienta oraz system powiadomień mailowych i smsowych. W następnym kroku nastąpi uruchomienie pełnej funkcjonalności click&collect.

Google Search Appliance

Wyszukiwarka na stronie Castoramy miała spełniać dwojaką rolę. Umożliwić klientom szybkie i bezbłędne wyszukanie produktu, a dla samej Castoramy być skutecznym narzędziem marketingowym. W zasadzie nic nowego.

 

Inteligentny system wyszukiwania OD Google

Każda wyszukiwarka w e-commerce ma podobne funkcje. To prawda. Ale nie każda przeszukuje 3 milionów stron produktowych. Dlatego wybór wyszukiwarki musiał zależeć także od jej wydajności. Bezkonkurencyjny okazał się
w tym przypadku komercyjny system wyszukiwania Google – GSA (Google Search Appliance). Ten najwyższej klasy silnik wyszukujący zapewnia użytkownikom serwisu nie tylko szybkie i trafne odpowiedzi na ich zapytania, lecz jest także sprawnym narzędziem searchandisingowym.

 

Wysokowydajna integracja zapewnia bieżącą indeksacją ok. 3 mln stron serwisu. W Polsce jest tylko kilka wdrożeń tego rozwiązania i jeszcze mniej firm, które zintegrowały ten system z Magento. Jesteśmy jedną z nich.

Castorama.pl dzięki GSA dołączyła do czołówki polskiego Internetu, tak pod względem technologicznym,
jak i user experience.

NEWSLETTER

ZNAJDZIESZ NAS

Opinie ekspertów, porady, ciekawe artykuły i wydarzenia branżowe co 2 tygodnie w Twojej skrzynce.

Copyright © 2012 – 2015 Bold Brand Commerce Sp. z o.o.

O nas

Realizacje

Usługi

Kariera

Kontakt

Do prawidłowego działania strony niezbędne są pliki cookie, zapoznaj się z naszą polityką plików cookie. Polityka Cookie. Rozumiem